Zgodnje sodelovanje v procesih odločanja, ki vplivajo na življenje dijakinj in dijakov, je namreč bistvenega pomena za njihov vstop v aktivno državljanstvo, za zavedanje pravic in dolžnosti ter hkrati za sposobnost prevzemanja odgovornosti zanje, pri čemer igrajo (srednje) šole pomembno vlogo.
Poleg predstavnic in predstavnikov izobraževalnega sektorja ter odločevalcev so polovico udeležencev dogodka, ki je potekal v Gimnaziji Gian Rinaldo Carli, predstavljale dijakinje in dijaki srednjih šol iz slovenske Istre, kar kaže na njihovo željo po vključitvi in upravljanju javnih zadev, ki vplivajo na njihovo življenje in delo. »Slovenske šole so lahko zelo dobre, dijakinje in dijaki se lahko v njih zelo dobro počutijo. Kar pa še ne pomeni, da so zaradi tega aktivni. Mlade je treba nujno vključiti tako v načrtovanje kot tudi v izvedbo in evalvacijo, v nasprotnem primeru je pasivnost neizogibna,« je bila kritična dr. Sonja Rutar, docentka za pedagogiko na Pedagoški fakulteti UP in znanstvena sodelavka na Pedagoškem inštitutu.
»Če se mladim v fazi odločanja dovoli nase prevzeti kolektivno odgovornost za sprejeto odločitev, ne pa jim ponuditi samo zaprte možnosti izbire, je dolgoročni učinek večji,« je povedala Rozana Mužica, direktorica Inštituta za mladinsko politiko, ki je zbranim predstavila modele mladinske participacije z možnostjo aplikacije na šolske skupnosti.
Ob tem pa so zbrane dijakinje in dijaki opozorili, da jih starejši ne jemljejo za resne sogovornike. Želja po participaciji obstaja, pri čemer pa vidijo nujnost v vključitvi predmeta državljanske vzgoje v vse srednje šole pri nas in v vse letnike šolanja, da bi tako pridobili dodatno potrebno znanje. Bi pa po njihovem mnenju dosegli večji učinek, če predmet ne bi bil ocenjen.
Na delavnici pod vodstvom dr. Sonje Rutar, ki je ponujala refleksijo o participaciji v osnovnih in srednjih šolah ter fakultetah in lokalnih skupnostih, so udeleženke in udeleženci identificirali indikatorje in kriterije uspešne participacije. Na dogodku se je oblikoval lokalni konzorcij, ki bo skupaj s partnerji projekta, na podlagi izsledkov izvedene delavnice, zasnoval predlog referenčne lestvice participacije mladih v šolah, ki bo predstavljala podlago za oblikovanje skupne evropske lestvice participacije šol.
***
Projekt Mreža participativnih demokratičnih šol je podprt s strani evropskega programa Erasmus+.
VEČ O PROJEKTU MREŽA PARTICIPATIVNIH DEMOKRATIČNIH ŠOL: klik